6.2.2007

Palmikkopaita

Mikä sopisikaan paremmin pakkassäähän kuin paksu ja lämmin palmikkopaita? Syyskuusta asti olen odotellut sopivaa pitosäätä paidalle. Nyt on. Etelä-Suomeen tuli kunnon talvi. Pakkanen paukkuu nurkissa.

cable pullover - red and warm

Olen kerännyt oikealle sivupalkkiin viime vuonna tehtyjä töitäni. Listasta puuttuu vielä muutama käsintehty kuten tämä neule, joka on varmasti tuttu jo osalle blogini lukijoista. Olen postannut palmikkopaidasta syksyllä toisessa blogissa. Minulla Hyvänneuleentie 7 on myös arkisto tekemisistäni kuten Miellitty kertoo omastaan Satakunnan kansan Blogiskoopissa.

Palmikkopaita

Innostus tähän neuleeseen lähti mallitilkusta, palmikkoneule tilkussa näytti hyvältä ja siitä sitten lähdin suunnittelemaan puseroa. Langan olin hankkinut muutama vuosi sitten Anttilasta ehkä häiriössä, koska silloin jo vieroksuin paksuja lankoja. Olisin halunnut kuvioksi Lesley Stanfield & Melody Griffithsin Neulojan Käsikirjasta Alice Starmoren palmikkopaidasta kelttiläisen palmikon, mutta en jaksanut selvitellä (olisin kyllä pystynyt sen selvittämään) miten se tehdään. Ryhdyin työhön helpoimman kautta käyttämällä irlantilaista ruutupalmikkoa, jonka ohje löytyy useammasta mallineulekirjasta.

Pidän edelleen paljon tästä neuleesta. Viime aikoina olen neulonut paljon ohjeista, omat ohjeet (ns. vapaaneulonta) on jäänyt todella vähälle. Tarvitsen selvästikin kunnon loman, irtioton ja mieluiten inspiroivan lomakohteen. Kesällä lomailun ohessa puhjennut vapaaneulontainnostus on ruosteessa.

Palmikkopaita1

Lanka: Lammy yarns Pittsburg (70 % acryl, 30 % villaa) Anttilasta,
Puikkosuositus 9-10, pyöröpuikot: 10. Hihat ja vartalopalat neulottu pyörönä.
Malli oma ja lankaa meni noin kilo. Kokomitoitus niukahko.
Valmistui syyskuussa 2006.

7 kommenttia:

tikru kirjoitti...

Tuo on kyllä ihan mielettömän hieno. Mä kuolasin sitä jo sillon aiemmin. Joteki uskomaton toi palmikkopinta. Mä oon ihan kade.
Onkohan tästä lähtöisin mun himo punaiseen palmikkopaitaan..

Anonyymi kirjoitti...

Vastavierailulla. :)

Että ihan kehruukurssi, vähänkö oon kade... Oli varmasti todella antoisaa. Kunpa mullakin olis ollut joku näyttämässä, niin olis varmaan monta juttua oppinut nopeammin.

Anonyymi kirjoitti...

Aivan ihana! Tuohon palmikkoon voisi vaikka sukeltaa,se näyttää niin pehmeältä.

Anonyymi kirjoitti...

Ihana, ihana, ihana !
Ja väri niin kaunis.

Anonyymi kirjoitti...

On se vaan komea paita!Ja varmaan lämmin!

anNu kirjoitti...

Palmikkopaita on ehdottomasti yksi suosikeistani. Tässä näkyy erityisesti tekemisen ja luomisen ilo. Palmikoiden neulominen oli pitkästä aikaa hauskaa - edellisestä kerrasta oli aikaa.

Chrisu kirjoitti...

Magee, ainskii lämmin, olen itsekkin jo pari palmikkopaitaa tehnyt ja saapi nähdä kuis jatkuu tänä tuonnepan jos jos...kolmatta ja omilla ideoill. Olen vasta aloittelija siinämielessä mutta helppoahan se on äijänkin oppia.